De ommegang

Jan van Aken

In de vroege lente van 1415, op de stoffige wegen van Italië, heeft de ambitieuze heelmeester en architect Isidorus van Rillington een ontmoeting die zijn leven totaal verandert. Isidorus’ zoektocht naar kennis, die hem tot aan de rand van de wereld bracht, is daarmee voltooid. Hij besluit met zijn verworven inzichten naar Konstanz te reizen, waar op dat moment de groten der aarde bijeenkomen om de christelijke wereld van de ondergang te redden.
De ommegang is een meeslepende historische roman over de mogelijkheden en beperkingen van het geheugen. Jan van Aken voert ons van een middeleeuwse bibliotheek in Engeland via de verwoeste gebieden langs de Zijderoute naar een kleine stad aan de Bodensee, waar koning, kardinalen, adel en geleerden strijden voor de eenheid van Europa.

Persreacties:

‘Van Aken schreef een roman waar je vanzelf liefhebber van wordt. (…) Een roman die fier als een kathedraal overeind staat. En een rijk versierde kathedraal, waar je de sporen van het leven en de tijd aan af ziet.’ **** NRC Handelsblad

‘De nieuwe roman van Jan van Aken is gelukkig weer uit de klauwen gelopen. De ommegang is een avonturenroman, maar ook veel meer dan dat. Een kathedraal van een boek.’ ***** de Volkskrant

‘Deze roman is een geweldig avontuur. Er staat werkelijk geen saaie bladzijde in dit vuistdikke boek. (…) De wereld die Jan van Aken opent zien wij voor ons, van Engeland tot Oezbekistan. (…) Meeslepend wordt te vaak gebruikt als aanprijzing van romans, maar Van Aken sleept je heen en terug over twee continenten. Wat wil je nog meer?’ Trouw

‘Jongensboekachtig, maar dan zonder de onnozelheid en leeghoofdigheid die dat genre vaak aankleven: uiteindelijk wordt De ommegang een machtige viering van de Wirklichkeit van de middeleeuwse filosoof en theoloog Meister Eckhart – en zijn navrante kern, iets voorbij de helft, komt aan als een stomp in je maag –, die Van Aken naar een borgesiaans slot toeleidt. Gewéldig boek.’ **** Knack Focus

‘Een roman waar het vertelplezier vanaf spat.’ – De Standaard

De ommegang is een avonturenroman, maar ook veel meer dan dat. In Isidorus zien we onszelf, ons heilige vertrouwen in rationele kennis en wat we daarmee zullen gaan bewerkstelligen. En we zien hoe plannen om kathedralen te bouwen – ter ere van de Allerhoogste maar vooral van onszelf – stuklopen op bijgeloof en jaloezie en hoe ze eindigen in duisternis en vergetelheid. De ommegang van Jan van Aken zelf staat intussen glorieus overeind: rijk in ontwerp en fantastisch in de details, de auteur heeft weer een kathedraal van een boek voltooid.’ ***** De Morgen

‘Een fantastische, meeslepende historische avonturenroman, een liefdesroman, een schelmenroman… (…) We moeten dit boek gewoon op ons nachtkastje leggen, en heel vaak herlezen.’ – Boekhandelspanel De Wereld Draait Door

‘Van Aken is niet het type auteur voor wie de geschiedenis alleen maar een achtergrond vormt. Hij schetst met verve de tijd van toen, de politieke en kerkelijke omstandigheden en de cultuur. (…) De vijftiende eeuw toont zich in geuren en kleuren, met kroegen, liederlijkheid en terechtstellingen, met bisschoppen, koningen en wraakzuchtige heersers. Toch bezondigt Van Aken zich niet aan een overmaat aan historische details of aan de neiging alles maar te benoemen. Van Aken rijdt spoorslags door het landschap van de geschiedenis.’ Friesch Dagblad

‘Dan Brown meets Umberto Eco.’ Dagblad van het Noorden

De ommegang leest als een avonturenroman. Smakelijk zijn de scènes waarin Isidorus ergens in Azië door een merkwaardig dansend volk gevangen wordt gehouden. En later in een tapijt gerold als een postpakket door estafette ruiters naar de kreupele wereldveroveraar Timoer Lenk in Samarkand (Oezbekistan) wordt gestuurd. (…) Een zeer meeslepend boek. Prachtige schrijfstijl.’ Mieke Wilcke, Nederlands Dagblad

‘Met De ommegang heeft Jan van Aken zich bewezen als de Umberto Eco van de Lage Landen. Hij is er opnieuw in geslaagd een schitterende roman te schrijven waarin hij een vitaal beeld oproept van lang vervlogen tijden, niet door zich heel strikt te houden aan wat de historici daarover hebben gepubliceerd, maar door te kiezen voor een sprankelende cocktail van feitelijkheden, fantasie en humor. Wat literatuur vermag: een vergane werkelijkheid op zo’n manier vormgeven dat die gaat leven voor wie het vermogen heeft om erin te geloven.’ Tzum.info