De trooster

Esther Gerritsen

Geheel tegen de regels van het klooster in wordt een nieuwe gast opgevangen door Jacob, de conciërge. Aanvankelijk stelt Jacob, zich bewust van
de hiërarchie binnen de orde, zich terughoudend op. Maar gaandeweg groeit er een verstandhouding tussen de gelovige conciërge en de gast die
een misdaad op zijn geweten heeft. Jacob verliest zich in de aandacht die hij krijgt en is bereid ver te gaan om de vriendschap te behouden.

Esther Gerritsen volgt het verhaal van de conciërge parallel aan het lijdensverhaal van Christus. Op de haar bekende scherpe manier ontleedt ze de relaties tussen mensen, de verwachtingen en belangen die daarbij spelen en ze stelt de vanzelfsprekendheid der dingen ter discussie.

Quotes:
'Gerritsen ontroert de lezer met haar fijnzinnige, intelligente beschrijvingen van menselijk falen. Maar het is in dit boek vooral de hoop, het geloof en geluk dat Gerritsen zo puur en precies heeft gevat.' **** - de Volkskrant

'Dat soort Grote Begrippen zijn min of meer nieuw in Gerritsens oeuvre, dat ze met De trooster naar een nieuw niveau tilt, het is haar diepzinnigste roman. De geestige scherpte van haar dialogen uit Roxy (2014) of Dorst (2012) ontbreekt niet, maar is nu niet een van de voornaamste kwaliteiten. Wél is dat de helderheid waarmee ze nog altijd schrijft, en de aardsheid die dat de personages geeft.' - NRC Handelsblad

'Gerritsen palmt je in met haar observaties, dat talent om het menselijk streven en tobben in het onderlinge contact oh-zo precies weer te geven. […] Zo helder soms dat het raakt aan een openbaring.' - Trouw

'Zelden lazen we een roman waarin zo overtuigend en oprecht een gelovig personage werd neer gezet. En waarin de schoonheid van het geloof ernstig wordt genomen.' **** – Marnix Verplancke in Knack

'Subtiele, trefzekere observaties van een manipulatieve relatie die volkomen uit de hand loopt.' - Zin Magazine

'Een nieuwe stap in een kleurrijk en eigenzinnig oeuvre.' - De Telegraaf

'Het is Esther Gerritsen op haar best. Een fijnzinnige interactie tussen uiteenlopende karakters.' **** - Hebban

'****' - Leidsch Dagblad